Skrevet af Arne Nielsen Vrå Mølle
EN HISTORIE OM VRAA

MØLLE MASKINSTATION

VED 50 ÅRS JUBILÆUMET
Se fotoserie med Arne her

DER ER FLERE DER I DEN SENESTE MÅNED HAR SPURGT, HVORDAN STARTEDE

VRAA MØLLE MASKINSTATION, OG DET VIL A GERNE HER I AFTEN FORTÆLLE

EN HISTORIEN OM. HVIS I VIL HØRE DEN.

I 1952 TJENTE A PÅ EN GÅRD NEDE I BRØNDBJERG, VED EJNER SVOLGÅRD,

DER VAR MEKANIK I HAM, OG DET SMITTEDE JO AF PÅ EN, SÅ DER OM SOMMEREN TOG A HJEM TIL MINE FORÆLDRE, OG VI SNAKKEDE, OM DET VAR NOGET AT STARTE EN MASKINSTATION, VI BLEV ENIGE OM, OG PRØVE AT BYDE PÅ TO MÆLKETURER TIL HADSUND, FOR VI VILLE VÆRE HELT SIKKER PÅ DER VAR EN FAST INDTÆGT, OG VI AFTALTE SÅ, AT FIK VI DET TIL AT KØRE, JA SÅ BLEV DER OGSÅ NOGET LØN, OG ELLERS IKKE.

VI FIK DE TO MÆLKETURER. DER I 1952, VAR JEG JO KUN 17 ÅR, BARE 17 ÅR. SÅ DET VAR MIN FAR DER VAR DET ØKONOMISKE BAGLAND, OG DERMED OGSÅ HAM DER STARTEDE VRAA MØLLE MASKINSTATION, MEN A HAVDE NOK EN DEL AF SKYLDEN, MEN SÅDAN EN KNÆGT PÅ 17 ÅR, KUNDE IALFALD IKKE FÅ NOGET KREDIT NOGEN STEDER..

DER BLEV STARTET MED EN GRÅ FERGUSON 31, DENS BRÆNDSTOF VAR PETROLEUM, EXTRA UDSTYR VAR LET AT VÆLGE DENGANG, EN HALMSÆK TIL JERNSÆDET, DET VAR ALT, OG SÅ HAVDE DEN KUN 26 HK.( I DAG ER DER JO OFTE MED ET NUL BAG VED, 260 HK. ER IKKE UHØRT.) DER BLEV TIL EN TO FURET FERGUSON / FRAUGDE PLOV, EN 19 TANDS PRIMOPLEX HARVE, OG EN TO OG EN FIREHJULET TRANDBJERGVOGNE, TIL DEN MÆLKETUR TIL HADSUND, AT DET VAR PETROLEUM TIL BRÆNDSTOF, DET VAR NOGET MED INDRIGISTRERING, FOR HELE DETTE KØRETØJ VAR PÅ DET VI DENGANG KALDTE FOR SORTE PLADER, SÅ VI KUNDE KØRE I BYEN OM SØNDAGEN. MÆLKETUREN HVOR DER OM SOMMEREN VAR 120 SPANDE FRA 46 LEVERANDØRER, I DAG ER DER KUN 2 KVÆGBRUG TILBAGE, STARTEDE KL 6,30 FRA GREVELUND OG VAR HJEMME IGEN KL CA. 11.30, TUREN KRÆVEDE VI VAR TO MAND, HYREN VAR 8.000. KR. FOR 365 DAGE = 22. Kr. PR DAG. TRAKTOR, TO VOGNE OG TO MAND, I 5. TIME. 22 Km kørsel. -- DET VAR GODT VI KUN HAVDE BUDT FOR ET ÅR, ELLERS VAR SPAREBØSSEN BLEVET TØMT.

DET VI FIK FOR AT KØRE DENNE TUR. 8,000 KR, KAN VI JO STILLE I FORHOLD TIL DET SOM TRAKTORREN KOSTEDE DENGANG, SÅ VAR DET CA. PRISEN PÅ DENNE, SÅ MÅTTE VI JO TJENE TIL UDGIFTERNE PÅ ANDEN VIS, JEG HUSKER AT ET SÆT BAGDÆK PÅ DENNE FERGUSON, HOLDT KUN 9 MÅNEDER, OP AD HADSUNDBAKKEN MED DET LÆS MÆLK, DET HØVLEDE DEM AF, SÅDAN ET PAR BAGDÆK, STØRELSE 11 X 28. KOSTEDE SOM REGUMIERET, VED VIBORG SLIDBANEFABRIK, 250,00 KR. PR STK + DET AFSLIDTE I BYTTE.

RELT SKAL DET OGSÅ MED, DER VAR EN BI INDTÆKT, PÅ TUREN, DER VAR FØR VI FIK DEN, BLEVET INDFØRT AT DER BLEV TAGET BUD MED, TIL FORRETNINGER I HADSUND, I ÅR 1952 VAR DET AT KOMME TIL HADSUND JO IKKE SÅ LET SOM I DAG, DET VAR CYKLEN DER BLEV BRUGT, DET VAR BUD TIL APPOTEKET EFTER MEDICIN. TIL BRØNDUM EFTER SYTRÅD. TIL LANGGÅRDS DAMEFORRETNING, EFTER DE HER MED LÅDEN VRANG ?? OG STRØMPER TIL DAMERNE. DET VAREDE IKKE LÆNGE INDEN A KENDTE HVAD STØRELSE DER BLEV BRUGT, PÅ HELE TUREN. OGSÅ TIL KULIMPORTEN EFTER BRIKETTER OG KOKS I SÆKKER. DER VAR OGSÅ 3 KØBMÆND, EN I ØSTERGÅRDE, OG TO I VIVE, DISSE FIK BRØDKASSER MED HVER DAG, OG ALT DETTE GAV LIDT INDTÆGT, 25 ØRER FOR ET BUD, OG 50 ØRER PR. BRØDKASSE OG PR. SÆK MED KUL, DER VAR OFTE STØRE INDTÆGT VED BUDENE, EN DER VAR VED MÆLKETUREN.

NÅR VI KOM HJEM FRA DENNE TUR, VAR DET JO MASKINSTATIONSARBEJDE , UD OG PLØJE OG HARVE, OG HVAD DER ELLER VAR BEHOV FOR, OM VINTEREN KØRTE VI MANGE KARTOFLER TIL KOGNING, OPPE I ST. ARDEN. VI FIK EN REMSKIVE SOM DET HED, TIL DEN GRÅ, OG SÅ VAR DER EN DEL STEDER HVOR VI MED TRAKTOREN DREV TÆRSKEVÆRKET FOR LANDMÆND, DER VAR MANGE DER DENGANG IKKE SELV HAVDE TILSTRÆKKELIG MOTORKRAFT, NÅR DER SKULDE TÆRSKES, VI KOM FLERE STEDER HVOR DE KUN HAVDE EN PETROLIUMSMOTOR, SOM TRÆKKRAFT.

EFTER DETTE MÆLKETURS ÅR. BLEV DET SÅ UDELUKKENDE SOM EN LANDBRUGS MASKINSTATION, DET BLEV DREVET MED.

DER KOM JO SÅ OGSÅ EN RIVENDE UDVIKLING MED MASKINER, HUSK PÅ, DENGANG VAR DER JO KUN HÅNDKRAFT SOM ANDEN MULIGHED,

ROERMARKERNE, TOPPEN BLEV HUGGET AF MED ET JERN PÅ ET TRÆSKAFT, RODEN TRUKKET OP MED ET PAR PIGGE DER SAD BAG PÅ DETTE JERN, VI FIK KØBT EN BRUGT MASKINE, DER KOM NEDE FRA LOLLAND, HVOR DER BLEV AVLET SUKKERROER, EN RATIONAL, DER KUNDE KØRE ROERNE OP EFTER DE VAR TOPPET AF, OG LÆGGE 6 RÆKKER SAMMEN I EN HALE, VI KØRTE ENORM MANGE TIMER MED DENNE, HUSK PÅ, HVERT ENESTE LANDBRUG, HAVDE JO DENGANG KØER, OG DERFOR OGSÅ ROER, DER VAR BEHOV MANGE STEDER.

TIL AFTOPNING AF ROERNE, VAR VI VIST EN AF DE FØRSTE HER PÅ EGNEN DER FIK EN GRØNTHØSTER, EN DER BLÆSTE TOP OG GRØNT OVER I EN VOGN, HVOR AFLÆSNINGS TEKNIKKEN VAR EN ROERGREB, PÅ DE STØRRE STEDER BLEV DER KØRT MED SKIFTEVOGN, JO DET VAR TIDER. DER VAR IKKE BESVÆR MED AT SOVE OM NATTEN, OG DER SKULDE JO NOGET INDTÆGT TIL, FOR SOM SAGT, DET REGULEREDE LØN.

MEN DER KOM OGSÅ MANGE NYE MASKINER FREM, SOM KUN HAVDE ET ELLER TO ÅRS LEVETID, SÅ VAR DET FORÆLDET, OG NÆSTEN USÆLGELIGT, DET VAR ET DYRT BEKENDSKAB OG SATSE PÅ EN SÅDAN.

I 1959, FIK VI DEN FØRSTE MEJETÆRSKER, EN CLAAS EUROPA PÅ 7,5 FOD.

DET VAR EN AFTALE MED GODSEJER NEERGAARD PETERSEN PÅ OUEGÅRD, DER VAR ÅRSAG TIL KØBBET, VI FIK EN AFTALE MED AT HØSTTE 2 MARKER, 63 TDL I ALT, HALVDELEN VAR RUG, DET VAREDE 3 HELE DAGE MED SÅDAN ET STYKKE RUG,

OG SÅ HAR UDVIKLINGEN JO KØRT DERUDAF, AF TRAKTORFABRIKATER, HAR DER VÆRET MANGE FORSKELLIGE, ISÆR DE FØRSTE MANGE ÅR DENGAN VAR DER IKKE SÅ STOR HOLBARHED, 3 – 4000 MOTORTIMER, SÅ VAR GLANSEN FORBI, FOR MOTORENS VEDKOMMENDE. VI STARTE JO MED FERGUSON, DEREFTER FORDSON MAJOR, FIAT, PORCE, DAVID BROVN, ZETOR, FORD, OG DERIMELLEM KØBT I BRUGT, NUFFIELD, MASSY HARIS, LANZ BULDOG, HAR DER OGSÅ VÆRET, HAVDE VI ENDA HAFT DENNE I DAG, DEN ER MEGET EFTERSPURGT SOM VETERAN TRAKTOR, MEN SIDEN 1979 HAR DET VÆRET CACE IH, OG DET HAR VEL VÆRET RIMELIGT GODT, ELLERS VAR DER VEL SKIFTET ENDNUENGANG, DER ER IALFALD MANGE DRIFTTIMER I EN CACE IH. MOTOR, DER ER FLERE DER HAR RUNDET 15.000 – 20.000 TIMER UDEN NÆVNEVÆRDIG REP, NU ER DET BAG EFTER SVINGHJULET DE DYRE PROBLRMER ER.

I 1976 KØBTE INGA OG JEG MASKINPARKEN, OG DENGANG KUNDE DET OVER FOR OFFENTLIG MYNDIGHED, GØRES TIL EN PRIS, DER GAV EN HEL DEL KOMPENSION FOR DEN LØN, DER I DE FØRSTE ÅR, IKKE ALTID HAVDE VÆRET LIGESTOR, JEG TROR IKKE, DETTE KUNDE GODKENDES I DAGENS DANMARK I DAG, VI LEJEDE BYGNINGER, OG SÅDAN KØRTE DET SÅ TIL 1984, HVOR VI KØBTE BYGNINGERNE OGSÅ, OG SÅ ER VI VEL DERHENDE HVOR DE FLESTE KENDER HISTORIEN, I DET VIDERE FORLØB.

MEN I ÅR 1992 HAVDE A DEN SORG AT MISTE MIN FAR CHR NIELSEN, DETTE GAV JO EN STOR FORANDRING PÅ HVERDAGEN, VI HAVDE JO HAFT MANGE GODE ÅRS SAMARBEJDE OM VRAA MØLLE MASKINSTATION.

ET TILBAGEBLIK, EN ENORM UDVIKLING FRA 1952, KUN 7 ÅR EFTER 2. VERDENSKRIG SLUTTEDE, STORE DELE AF EUROPA LÅ STADIG I RUINER, MANGE TING VAR MEGET VANSKELIG OG FREMSKAFFE, OG SÅ FREM TIL I DAG, IKKE MINST KR. ØRER. HAR JO EN HELT ANDEN VÆRDI, DET SKAL LIGE MED AT I 1952 FIK VI FOR AT PLØJE 1 TDL. STUBJORD 10,00. KR. PR TDL. DET VAREDE CA 1,50. TIME OG FOR 1 TDL. GRØNJORD 12,00. KR. DET VAREDE CA 2,00. TIME PR TDL, MEN DET SOM HED LØN TIL EN TRAKTORFØRER, VAR JO OGSÅ NOGET ANDET, OG BRÆNDSTOF VAR VEL 20 ØRE, PR LITER. MEN LIDT PENGE HAR DER DA VÆRET I DET, FOR HER TIL SLUT, KAN A DA OGSÅ SIGES, AT IGENNEM ALLE DE 50 ÅR HAR VRAA MØLLE MASKINSTATION, IKKE HAFT BEHOV FOR AT SKIFTE BANK.

TIL SIDST EN STOR TAK TIL INGA, TIL VORE BØRN, JOHNNI DORTHE MAJ-BRIT SVIGERBØRN OG BØRNEBØRN, DER HAR ALTID VÆRET HJÆLP AT HENTE, NÅR DER HAR VÆRET BRUG FOR DET. TAK ALLE SAMMEN.

SKAL VI ALLE TAGE EN RIGTIG STOR SKÅL . SKÅL.


JA SÅ ER DER JO GÅET 10 ÅR MERE, TIL D. 1-11-2012. HVOR VI KAN FEJRE

60 ÅRS JUBILÆUM.

EFTER D. 1-11-2002. HVOR VI FEJREDE 50 ÅR, ER DER JO SKET EN DEL.

DER GIK KUN 13 DAGE, EFTER FESTEN, DA MISTEDE A MIN MOR, MEN DET VAR VIRKELIG GODT HUN OPLEVEDE DETTE 50 ÅRS JUBILÆUM, FOR HUN HAR VIRKELIG VÆRET EN STOR DEL AF VRAA MØLLE MASKINSTATION, OG DET VAR EN MEGET STOR DAG FOR HENDE, OM DET VAR DENNE FEST DER VAR FOR ANSTRENGENDE FOR HENDE, JA DET VED VI JO SÅ IKKE.

EFTER ÅRET 2002, BEGYNDTE INVESTERINGERNE OG BLIVE MINDRE, VI KØRER NOGLE FLERE TIMER MED MASKINERNE, DER BLIVER IKKE LÆNGERE SKIFTET UD FOR OG FÅ NOGET NYT MALING, MEN DETTE BETØD JO OGSÅ EN NOGET STØRRE VEDLIGEHOLDELSE, FOR SELV OM EN MASKINE ER LIDT ÆLDRE, SÅ KAN DEN SAGTENS HOLDES I EN MEGET DRIFTSIKKER STAND, OG DETTE ER OGSÅ NØDVENDIG, FOR ER DER NOGET DER TÆRER PÅ ØKONOMIEN, SÅ ER DET SPILDTID, OG VI IKKE KAN OVERHOLDES AFTALER MED VORE KUNDER, OG ER MASKINERNE I EN GOD STAND, JA SÅ ER MEDARBEJDERNE OGSÅ GODT TILFREDS MED OG KØRE MED DEM, OG DET ER OGSÅ MEGET NEMMERE OG SÆTE EN NY MAND IND I BETJENINGEN AF DISSE, END AF DE NYE, HVOR ALT ER ELEKTRISK OG COMPUTERSTYRET, OG SÅ KOSTER DET EN HULENS MASSE PENGE OG REPARERE PÅ DEM.

MEN NOGET JEG ER GLAD FOR, VED OG HAVE LIDT ÆLDRE MASKINER I DAG, SÅ ER DET DEN UDVIKLING DER HAR VÆRET SIDEN ÅR 2007, HVOR DEN ØKONOMISKE UDVIKLING HAR KØRT

MEGET HURTIGT BAGLÆNS, OG HVOR DEN MILJØMÆSSIGE HAR KØRT ENDNU HURTIGERE, OG OMKOSTNINGS KRÆVENDE FREMAD, OG SOM DET ER MEGET VANSKELIGT, OG IKKE MINDST INDEN FOR LANDBRUGET, KAN FINDES ØKONOMI TIL OG GENNEMFØRE, FØR I TIDEN GIK EN LANDMAND UD I SIN MARK, STAK EN FINGER I JORDEN, OG TOG STILLING TIL HVAD DER SKULDE GØRES,

I DAGENS DANMARK SIDER NOGLE INDE BAG ET SKRIVEBORD, OG BESTEMMER HELE UDVIKLINGEN, MEN DET ER DA IKKE KUN INDEN FOR LANDBRUGET DETTE SKER.

ÅRSTALLENE LØBER JO, DET KUNDE MÅSKE VÆRE BEDRE MED NOGLE UNGE KRÆFTER, TIL DRIFTEN AF NOGET, SOM FØR I TIDEN, MEST HAVDE VEJR OG VIND, SOM DET STØRSTE PROBLEM, I DEN DAGLIGE DRIFT, AF NOGET DER ALTID FOREGÅR UNDER DEN ÅBNE HIMMEL, OG ALTID ER MEGET AFHÆNGIGT AF VEJRET, I ALLE DISSE 60 ÅR, HAR A MEGET SJÆLDENT VÆRET 100 % SIKKER PÅ HVAD DER KAN LAVES I MORGEN, OG OM DER KUNDE HOLDES FRI, OG OVERHOLDE EN AFTALE MED FAMILIEN, DEN ER MEGET OFTE BLEVET FORSØMT, FOR SKULDE MINE MEDARBEJDERE ARBEJDE, SÅ HOLDT A IKKE FRI, OG DET ER ALTID VEJRET DER BESTEMMER.

A HAR HER I 2011 ANSAT EN UNG MAND, TIL OG STYRE DEN DAGLIGE DRIFT, OG DETTE HAR GIVET EN HEL DEL MERE FRITID, NU ER DET MEST PAPIRARBEJDET, TIDEN GÅR MED, DET ER DER I AL FALD RIGELIGT AF I DAG, DER BRUGES EN MASSE TID PÅ ALT DETTE, SOM VAR MEGET NEMMERE OG ENKELT, DA DET VAR 10 OG 20 ÅRS JUBILÆUM, DER BLEV HOLDT.

A KAN DOG IKKE LADE VÆRE MED OG TÆNKE PÅ OM DER OGSÅ KAN BLIVE ET 70 ÅRS JUBILÆUM, DETTE BLIVER I AL FALD IKKE MED MIG SOM INDEHAVER, MEN A VIL STRÆKKE MIG LANGT FOR AT VRAA MØLLE MASKINSTATION STADIG VIL BESTÅ FREMOVER, FOR JEG SYNES STADIG DET ER ET GODT LEVEBRØD, OG DER STADIG ER BEHOV FOR NOGET DER IKKE ER ALT FOR STORT.

DER ER OGSÅ ET STORT TILLYKKE TIL VORES MEDARBEJDER, NIELS ERIK, SOM I DAG HAR 40 ÅRS JUBILÆUM HER PÅ VRAA MØLLE MASKINSTATION, OG JEG VIL SIGE DIG EN STOR TAK. FOR MANGE GODE ÅR.

MED VENLIG HILSEN ARNE NIELSEN